MY DAUGHTER ALISSA’S NEW HERO

Helen Keller

By Cesar Aguirre,

A few months back I remember my daughter Alissa coming to me with much excitement to tell me about a remarkable woman they were studying in history. She was fascinated by the strong will of this female role model and all of the accomplishments achieved by her in spite of her disabilities. I too remember studying the life of Helen Keller when I was in school and was inspired to do some more research in order to have deeper conversations with my daughter on the subject. What I found was a great surprise.

Like most history taught in school Helen Keller’s life and legacy had been filtered, only teaching our youth the bits and pieces that are “acceptable” to the American point of view. Helen Keller was much more than just an extraordinary woman who overcame the crippling disabilities of deafness and blindness to lead a full life. She was a true, outspoken anti-capitalist who believed charity was not the answer. A revolutionary!

“So long as I confine my activities to social service and the blind, they compliment me extravagantly, calling me ‘arch priestess of the sightless,’ ‘wonder woman,’ and a ‘modern miracle.’ But when it comes to a discussion of poverty, and I maintain that it is the result of wrong economics—that the industrial system under which we live is at the root of much of the physical deafness and blindness in the world—that is a different matter! It is laudable to give aid to the handicapped. Superficial charities make smooth the way of the prosperous; but to advocate that all human beings should have leisure and comfort, the decencies and refinements of life, is a Utopian dream, and one who seriously contemplates its realization indeed must be deaf, dumb, and blind.”

—Helen Keller (letter to Senator Robert La Follette, 1924)

Though blind, Helen clearly saw the connection between poverty and the root causes of deafness and blindness. She saw the connection between poverty and the suffering of the masses while the elite profit from that suffering. She understood that poverty was not necessary and it was a product of our industrialist/capitalist system where profit is valued more than human life. She was criticized by many for this, and whether or not we agree with her points of view, this is also part of her legacy that should be discussed critically in our history’s text.

You can read more about Helen Keller’s radical dissent here: http://www.yesmagazine.org/people-power/the-radical-dissent-of-helen-keller

_________________

Por Cesar Aguirre,

Hace unos cuantos meses recuerdo que mi hija Alissa vino con mucho entusiasmo a contarme sobre una maravillosa mujer, a la que estaban estudiando en su clase de historia. Ella estaba fascinada por la fuerza de voluntad de este ejemplo de mujer y por todos sus los logros a pesar de sus discapacidades. Yo también recuerdo haber estudiado la vida de Helen Keller cuando estaba en la escuela, esto me inspiro aun más a investigar para poder tener una conversación más profunda con mi hija. Lo que encontré fue una gran sorpresa.

Al igual que la mayoría de la historia que se enseña en la escuela la vida y el legado de Helen Keller había sido filtrado, enseñando a los jóvenes solo partes que son “aceptables” según el punto de vista de los americanos. Helen Keller fue mucho más que una extraordinaria mujer la cual venció las discapacidades paralizantes de la sordera y ceguera para poder tener una vida plena. Ella fue una franca anticapitalista la cual decía que la caridad no es la solución. ¡Una revolucionaria!

“Mientras me limito a mis actividades en el servicio social y a los ciegos, ellos me complementan extravagantemente, llamándome ‘sacerdotisa de los ciegos’ ’mujer maravilla’ y un ‘milagro moderno.’ ¡Pero cuando se trata de dialogar sobre la pobreza, yo mantengo que es el resultado de una economía equivocada-que el sistema industrial bajo el cual vivimos es la raíz de la mayoría de la sordera y ceguera en el mundo- eso es algo diferente! Es loable dar ayuda a los discapacitados. Las caridades superficiales suavizan el camino de la prosperidad; pero el abogar que todos los seres humanos deben tener confort y tiempo libre, las decencias y refinamientos de la vida, es un sueño Utópico, y uno que seriamente contempla su realización debe ser sorda, tonta, y ciega.”

Helen Keller (carta al Senador Robert La Follette, 1924)

Aunque ciega, Helen claramente vio la conexión entre la pobreza y las verdaderas causas de la sordera y la ceguedad. Ella vio la conexión entre la pobreza y el sufrimiento de las masas mientras que la elite ganaba de ese sufrimiento. Ella entendió que la pobreza no era necesaria y que era el producto de nuestro sistema industrial/capitalista donde las ganancias se valoran más que la vida humana. Ella fue criticada por muchos, y ya sea que estemos de acuerdo o no con sus puntos de vista ella o no, esto también es parte de su legado el cual debe ser dialogado críticamente en los textos de historia.

One comment

  1. Cathy Lolwing · · Reply

    Thanks Cesar! Great article. Best to you, Cathy Lolwing Felicia’s Farm

    Pics from Cathy’s phone

    >

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