How Liberation Theology and the Empowerment of Poor Communities Threatens the U.S. by Citlali Ramirez

   

cardenal

Pope John Paul II chastising Father Ernesto Cardenal for practicing Liberation Theology on his visit to Nicaragua, March 1983.
     The Catholic Church has a long and complex history, especially in a Global context. In the mid 20th century, Catholic groups in Latin America began preaching for and practicing what is considered Liberation Theology. Liberation Theology sought to shift the alliance of the Catholic Church away from the military, elite and, corrupted and turn its advocacy and efforts towards the poor. Brazil is one of the several countries in which this new ideology began to gain traction in the 1960s.
     Brazil’s engagement with Liberation Theology took root when Joao Goulart was elected as president in 1961. After years of U.S. economic, military, and political intervention in Brazil for U.S. profit, the rise of Liberation Theology and Goulart’s presidency threatened what Noam Chompsky called the U.S.’ “subfacist state” in Brazil. Goulart worked empowered labor movements and left wing activists in striving to make Brazil independent from the U.S.’ grasp of regressive economic pressures. As a 1979 ​article, ​“​Brasil & CIA”​, explains, “the Goulart regime of 1961-1964 represented the ‘fundamental contradiction between a government’s responsibility to the citizens who elected it, and the obedience to the demands of foreign creditors expressed in the IMF stabilization program’”. The US government then instigated counterinsurgency measures to overthrow president Goulart by sending additional CIA members to Brazil and channeling funding to politicians, media companies, and police groups to carry out their efforts, according to records from the NACLA.
    In the U.S., both federal and local governments employ similar tactics of silencing the voices of poor black and brown people in order to continue to profit off of our labor, resources, art, and lives in ways in which the effects are less tangible. We can see this in the way that neighborhoods are gentrified on the basis of “improving the neighborhood”; there are always outsiders looking to profit off of black and brown labor without providing the community or employees with any significant benefits, not even a living wage. Communities must empower their own residents to do good for their own communities, keeping the fundamental basis of Liberation Theology in mind and providing the “preferential option for the poor”, ensuing that our labor and resources work for us, not the elite.
En Español:

     La Iglesia católica tiene una historia larga y compleja, especialmente en un contexto global. A mediados del siglo XX, los grupos católicos en América Latina comenzaron a predicar y practicar lo que se considera la Teología de la Liberación. La Teología de la Liberación buscó apartar la alianza de la Iglesia Católica de los militares, los ricos y la corrupción, y dirigir su defensa y esfuerzos hacia los pobres. Brasil es uno de los varios países en los que esta nueva ideología comenzó a ganar fuerza en la década de 1960.

El compromiso de Brasil con la Teología de la Liberación echó raíces cuando Joao Goulart fue elegido presidente en 1961. Después de años de intervención económica, militar y política de los Estados Unidos en Brasil para obtener ganancias de los Estados Unidos, el surgimiento de la Teología de la Liberación y la presidencia de Goulart amenazaron lo que Noam Chompsky llamó a los Estados Unidos. “Estado subfacista” en Brasil. Goulart trabajó en movimientos laborales empoderados y activistas de izquierda en su esfuerzo por hacer que Brasil sea independiente del alcance de las presiones económicas regresivas de Estados Unidos. Como explica un artículo de 1979, “Brasil y CIA”, “el régimen de Goulart de 1961-1964 representó la ‘contradicción fundamental entre la responsabilidad de un gobierno hacia los ciudadanos que lo eligieron y la obediencia a las demandas de los acreedores extranjeros. expresado en el programa de estabilización del FMI ‘”. El gobierno de los EE. UU. Instigó medidas de contrainsurgencia para derrocar al presidente Goulart enviando miembros adicionales de la CIA a Brasil y canalizando fondos a políticos, compañías de medios y grupos policiales para llevar a cabo sus esfuerzos, según los registros de la NACLA.

En los EE. UU., Tanto los gobiernos federales como los locales emplean tácticas similares para silenciar las voces de los pobres negros y marrones para continuar beneficiándose de nuestro trabajo, recursos, arte y vidas de manera que los efectos sean menos tangibles. Podemos ver esto en la forma en que los vecindarios se gentrifican sobre la base de “mejorar el vecindario”; siempre hay personas ajenas que buscan beneficiarse del trabajo de personas de raza negra y latina sin proporcionar a la comunidad o empleados beneficios significativos, ni siquiera un salario digno. Las comunidades deben empoderar a sus propios residentes para que hagan el bien por sus propias comunidades, teniendo en cuenta la base fundamental de la Teología de la Liberación y proporcionando la “opción preferencial por los pobres”, asegurando que nuestro trabajo y recursos trabajen para nosotros, no para los ricos.

by Citlali Ramirez

 

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